woensdag 12 februari 2020

fysieke en mentale uitdagingen

Er is zoveel te doen en zoveel te regelen.

Het verhuizen, de dozen sjouwen. De al eerder beschreven koude avonden zonder verwarming in een vochtig huis. Brrrr


Maar dan is er eindelijk brandhout en daar wordt je 2x warm en heel erg moe van.









De mentale uitdaging betreft  vooral een les in geduld.

Onvoorstelbaar hoeveel muisklikken er nodig zijn om een wateraansluiting te regelen. Nog los van het feit dat je daarvoor lichamelijk naar een gemeentehuis toe moet in Ferreira do Zêzere(15km). Maar er is water en zeker 3 A4tjes met echte stempels.

Dan de medische kant.
Ik heb (als WAOer) recht op de nationale zorgvoorzieningen in Portugal. Wordt met mijn WAO uitkering verrekend via het nederlandse CAK.
Ik moet me alleen even melden.

Bij de administatie van het Centro de Saude (15 km) in mijn gemeente Ferreira do Zêzere??
Nee die verwijzen mij maandag 3 febr. naar het Centro de Saude in mijn Fregesia (een deelgemeente) Chãos, Die pas donderdag weer open zijn.
Die verwijzen mij naar de seguranca  Social, in Ferreira die maandag pas weer open zijn. Helaas....ik moet eerst naar de Junta de Freguesia weer in Chãos. Daar kan ik morgenavond terecht. Daar moet ik een papiertje krijgen, waarmee ik dan weer terugkan naar de Seguranca Social. Ik hoop dan vanaf donderdag 13 februari mijn verzekering geregeld te hebben.
Ik moet behalve dat papiertje wat ik op moet halen ook meebrengen een kopie van mijn paspoort, UWV S1 formulier, bewijs fiscale residentie. Enne....ze maken daar geen kopietjes.

En je begrijpt dat elk loket begint met een nummertje trekken.

Jan heeft een particuliere verzekering nodig en ook daar hangen we al 2 weken in een acceptatieproces.

Het verhuizen van onze Portugese bankrekening van Castanheira de Pêra naar ons nieuwe adres? Effe wijzigen op internet? Zolas we dat hebben gedaan met de ASN en ING?
Ook dat vraagt onze fysieke aanwezigheid. Paspoort, bewijs residentie, bewijs van actieve of inactieve status (=pensioen) van ons beiden. Daarna moeten beide bankfilialen akkoord geven. Pas dan is de verhuizing een feit.
Dat ik een matrix moet aanvragen om overschrijvingen te kunnen doen, die naar mijn huisadres gestuurd moet worden, wat nu nog niet goed staat in hun systeem. Kortom dat duurt nog even....
Gelukkig hebben we nog een Nederlandse rekening, anders had de makelaar wel erg lang moeten wachten op haar centen.

Ik ben nog niet zo goed in geduld!
Maar ik kan wel goed hout stapelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Simão

Er moest een hondje komen, een Portugees ras. Al in Nederland hadden we ons verdiept in de diverse rassen. Qua uiterlijk en karakter hebben ...